Afas

Het Nederlandse familiebedrijf AFAS Software ontwikkelt softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan. AFAS ERP Software richt zich op de ontwikkeling, verkoop en implementatie van complete geïntegreerde ERP-software. AFAS is opgericht in 1996. AFAS is gevestigd is in Leusden en heeft 300 medewerkers en meer dan 10.000 klanten. Daarnaast heeft AFAS ook vestigingen op Curaçao en in België. AFAS is sportief en cultureel betrokken wat onder andere is terug te zien in het hoofdsponsorschap van AZ, het AFAS Circustheater en de sponsoring van de AFAS Tennis Classics.

Met de software van AFAS automatiseert u al uw bedrijfsprocessen en heeft u altijd actueel inzicht in hoe uw bedrijf er voor staat. Als ondernemer bepaalt u de strategie en koers van uw organisatie. Uw markt verandert snel en ook uw concurrenten zitten niet stil. Logisch dat u op elk moment wilt weten hoe uw organisatie presteert en waar u eventueel moet ingrijpen. De bedrijfssoftware van AFAS is volledig geïntegreerd, van HRM tot CRM en van de financiele administratie tot de salarisadministratie. Dat betekent dat u en uw medewerkers altijd met dezelfde gegevens uit één database werken. Dit voorkomt dubbele invoer, verbetert de kwaliteit van uw organisatie en reduceert kosten.

Afas probeert zich duidelijk te onderscheiden van andere ERP-leveranciers. Dit komt onder andere naar voren in onderstaande punten:

  • Transparant en open bedrijf
  • Laagdrempeligheid en enthousiasme van medewerkers
  • Geen dealers, AFAS maakt en levert alles zelf
  • CEO is bereikbaar en heeft grote aanraakfactor
  • AFAS is een familiebedrijf en niet beursgenoteerd
  • Geïntegreerd software product: 1 product, 1 database
  • Inpandig theater: Da Vinci Theater Leusden
  • Personeel blijft lang in dienst: vaste contactpersonen
  • Duidelijke visie en beleid: Ondernemings Proces Beheer visie
  • AFAS heeft aantoonbare fans: Fotoblogs en Social Media
  • Partner en Expert netwerk
  • AFAS gebruikt de eigen software zelf in het hele bedrijf
  • Crediteuren worden binnen 5 werkdagen betaald na het indienen van een digitale factuur
  • Geen maatwerk
  • Al 15 jaar van Nederlandse bodem met Nederlandse focus
  • Geen consultancy verkopen, maar werken met efficiënte templates voor korte implementatie-fases
  • Simultaan implementeren
  • 4% winst naar het goede doel: MVO
  • Financieel best presterende softwarebedrijf van Nederland
  • Jaarverslag in de eerste week van januari gereed

AFAS levert de software direct aan de eindgebruiker, zonder tussenkomst van partners. Door de rechtstreekse relatie met de eindgebruiker weet AFAS wat er in de markt leeft. Naast het direct contact met consultants en supportmedewerkers, zijn er gebruikersdagen en inspraaksessies met de productontwikkelaars.

AFAS biedt voor de zakelijke markt een aantal producten aan. Deze producten worden hieronder beschreven.

AFAS Profit

Profit ERP is één geïntegreerd softwarepakket, waarmee u alle afdelingen van uw organisatie probleemloos automatiseert. De software is volledig online (via internet) te gebruiken, maar kan ook op uw eigen systemen draaien. U kunt de software van AFAS huren, hierdoor zijn investeringen vooraf overbodig en betaalt u een vast bedrag per maand. Profit ERP bestaat uit de volgende modules:

CRM
Klanten en potentiële klanten zijn heel belangrijk voor uw organisatie, net als uw leveranciers. Allemaal relaties die van groot belang zijn voor de continuïteit van uw organisatie. Het beheren van relatiegegevens is zeer eenvoudig en logisch met het softwarepakket van AFAS. Gegevens liggen op één plaats vast. U werkt klantgericht en klantvriendelijk en verhoogt de kwaliteit van uw dienstverlening.
HRM
Met de-HRM software van AFAS automatiseert u gemakkelijk veel administratieve HRM-werkzaamheden. Reduceer de tijd die u nodig heeft voor HRM-werkzaamheden door gebruik te maken van Employee Self Service (ESS) en Manager Self Service (MSS). Medewerkers kunnen zelf online verlof aanvragen, verzuim registreren en mutaties doorvoeren. Managers accorderen online onkostendeclaraties, inkoopfacturen en hebben altijd en overal toegang tot belangrijke stuurinformatie door middel van cockpits. (Bijlage AFAS HRM)
Payroll
Software die gemakkelijk in het gebruik is en complete functionaliteit biedt. Salarisverwerking hoeft niet ingewikkeld te zijn! Met de salarissoftware van AFAS legt u gegevens één keer vast en verkleint u de kans op fouten. U kunt standaard gebruik maken van ruim 150 cao's en digitaal aanleveren bij verschillende overheidsinstanties. Met de Payroll software van AFAS kunt u eenvoudig de salarisverwerking zelf doen. Door de integratie met HRM hoeft u alleen vrije looncomponenten zoals declaraties en overuren in te voeren. Bovendien hebt u de mogelijkheid om uw loonstroken digitaal te versturen. Dit scheelt u niet alleen tijd en geld, u bent ook nog eens MVO bezig!
Financieel
In plaats van alle financiële gegevens handmatig uit uw organisatie te halen, worden deze automatisch door de software verwerkt op uw financiële afdeling. Met AFAS Financieel heeft u meer tijd over voor belangrijke zaken zoals het informeren van andere afdelingen en collega's op basis van actuele informatie. In plaats van het verzamelen van financiële informatie, kunt u zich bezig houden met hoe deze informatie van invloed is op de bedrijfsvoering Meer tijd en aandacht besteden aan uw debiteuren en crediteuren. Uw afdeling en uw organisatie worden naar een hoger plan getild, door op een heel ander niveau met de financiële administratie om te gaan.
Logistiek
Een geïntegreerd logistiek proces zorgt voor minder fouten en meer snelheid met uiteindelijk een hogere marge. Met de logistieke software van AFAS voor de groothandel, wordt dit hele proces geïntegreerd geautomatiseerd en heeft u over elke stap volledige controle. Beheersing van het logistieke proces zorgt voor hoger rendement. U beheerst het inkoopproces, waar het gaat om bestellingen, assortiment, inkoopoffertes en het managen van uw leveranciers. Bij uw verkoopprocessen heeft u inzicht in uw pijplijn, stadia van uw orders, prijs- en kortingsbeleid en order- en klantinformatie. Registratie en optimalisatie van inslag, opslag en uitslag, een juiste magazijnindeling en de optimale voorraad per artikel of artikelgroep zorgen voor een hoger rendement.
Projecten
Projectmedewerkers kunnen via internet beschikken over actuele projectgegevens en een complete rapportage. Met deze informatie houdt u de projectplanning en het budget onder controle. Zo komen u en uw klant achteraf niet voor vervelende verrassingen te staan. Uren die uw projectmedewerkers schrijven, moeten volgens de afgesproken condities worden doorberekend aan uw klanten en uw medewerkers moeten het juiste aantal uren uitbetaald krijgen. Door de optimale integratie met onder andere Financieel en Payroll, worden gewerkte uren, projectkosten en projectfacturen automatisch verwerkt. Hiermee verdampen veel administratieve werkzaamheden en blijft meer tijd over om uw projecten te bewaken.
Abonnementen
Uw organisatie heeft te maken met veel periodieke facturen, zoals abonnementen, lidmaatschappen, huurbedragen of voorschotnota's. U wilt hier niet teveel tijd aan besteden, het zijn namelijk elke periode dezelfde terugkerende facturen die u aan uw klant verstuurt. Met de software van AFAS wordt dit proces volledig geautomatiseerd. U geeft per klant of project de factuurcyclus aan en de facturen worden automatisch gegenereerd. Dit bespaart u veel tijd en geeft rust en zekerheid.
Fiscaal
De meerwaarde van u als fiscalist ten opzichte van andere fiscalisten, ligt niet in het opstellen van aangiften. Uw meerwaarde ligt in de kwaliteit van het advies en de persoonlijke aandacht die u aan uw klant geeft. Maar dat kunt u alleen goed doen als u daar ook genoeg tijd voor heeft. De fiscale software van AFAS is 30 tot 40% efficiënter en erg gemakkelijk in gebruik. En dat betekent tijdswinst voor u! Met ruim 800.000 aangiftes is AFAS martleider voor fiscale software. U bent verzekerd van een kwaliteitsproduct dat bovendien SRA gecertificeerd is. Fiscaal van AFAS is ontwikkeld in samenwerking met grote accountantskantoren. Dat betekent dat er rekening mee is gehouden welke mogelijkheden u als fiscalist graag terugziet in de software. Op deze manier sluit de software perfect aan op uw behoeften. (Bijlage AFAS Accountancy).
Workflow- & Documentmanagement
Met Workflowmanagement van AFAS bent u in staat uw processen volledig te automatiseren en voorkomt u overstromende e-mailboxen en rondzwervende takenlijstjes. Dit zorgt voor overzicht en inzicht in alle taken en acties waarmee u uw interne en externe service- en dienstverlening waarmaakt. Workflowmanagement wordt geleverd met veel standaard workflows die u direct kunt gebruiken. Maar elke organisatie is anders. Daarom heeft u de mogelijkheid om op eenvoudige wijze zelf workflows te maken en in te richten, conform de primaire en secundaire processen in uw organisatie. U kunt zoveel stappen en acties per workflow toevoegen als u zelf wilt. Voortaan kunt u elk proces in uw organisatie automatiseren, beheren en rapporteren.
Competentiemanagement
Samen met uw medewerkers vaststellen waar ze staan en waar ze graag naar toe willen. Door middel van een persoonlijk ontwikkelingsplan reikt u de handvatten aan om hen uiteindelijk naar een hoger niveau te brengen. Met Competentiemanagement van AFAS borgt u alle communicatie en afspraken met uw medewerkers. Functioneringsgesprekken en bijbehorende afspraken met medewerkers legt u vast in het dossier. U heeft duidelijk inzicht in functiecompetenties en het bestaande niveau. Op die manier werkt u aan een representatief overzicht van uw personeelsbestand en de bijbehorende ontwikkelingen.
Cursusmanagement
Met Cursusmanagement, een onderdeel van de CRM software van AFAS, bent u gegarandeerd van een snelle, geïntegreerde en trefzekere afhandeling van alle inschrijvingen van relaties die bij u een cursus of een seminar volgen. Uiteraard kunt u ook automatisch bijhouden wie van uw medewerkers bepaalde interne trainingen volgt. Naast het aanmaken van deelnemers en cusrsuslocaties, kunt u ook andere praktische dingen vastleggen. Zaken als routebeschrijvingen kunnen worden opgeslagen in het dossier van de cursus. Maar ook specifieke informatie over de deelnemer zoals evaluaties en certificaten kunnen worden vastgelegd in een cursusevenement.

Voor een gedetailleerd overzicht van alle functionaliteiten van AFAS Profit, klikt u hier (bijlage AFAS Profit).

Profit Small Business

Voor kleinere bedrijven tot maximaal 5 medewerkers is er Profit Small Business: het kleine complete zusje van AFAS Profit. Small Business is hét online boekhoudprogramma voor elke ondernemer en ZZP’er . Zorgeloos uw financiële administratie doen via het internet waar en wanneer u dit wilt. Met de meegeleverde rapportages heeft u altijd het juiste financiële inzicht. Uw accountant kan eenvoudig toegang krijgen tot uw administratie, zo is eventuele ondersteuning binnen handbereik. Voor een gedetailleerd overzicht van alle functionaliteiten van AFAS Profit Small Business, klikt u hier (bijlage AFAS Profit Small Business).

AFAS Online ERP

Met AFAS Online beschikt u over de nieuwste generatie zakelijke ERP-software via internet. Nooit meer zelf software installeren, onderhouden en updaten. Meer dan 25% van alle klanten van AFAS werken online. AFAS Online biedt transparantie voor een vast bedrag per medewerker, per maand. U gebruikt AFAS Online in combinatie met Profit ERP of onderdelen daarvan. Bij Profit Online ERP is applicatiebeheer inclusief. In tegenstelling tot veel online applicaties, beschikt u met AFAS Online over de complete, uitgebreide functionaliteit van Profit ERP. Met AFAS Online werkt u met Profit ERP alsof het op uw eigen pc draait! Klik hier voor meer informatie over AFAS Online (Bijlage AFAS Online).

Implementatie en kosten

Het implementatietraject is een belangrijk deel van de aanschaf van nieuwe software. Want als u dit gelijk goed doet, profiteert u daar enorm van. Het is dus van belang dat dit goed gebeurt. Maar u weet ook dat het implementatietraject een kostbaar traject kan zijn. Daarom kunt u bij AFAS gebruik maken van simultaan implementeren. Dit houdt in dat u met meerdere AFAS-klanten tegelijk uw omgeving gaat inrichten. Dit gebeurt op locatie bij AFAS. Tijdens deze simultaan implementeren sessies krijgt u samen met andere AFAS-klanten les in hoe u de implementatie kunt uitvoeren. Vervolgens gaat u zelf aan de slag om de processen van uw eigen organisatie in te richten. De aanwezige senior consultants helpen en ondersteunen u hierbij. Door deze manier van implementeren kunt u tot wel 60% besparen op het normale implementatietraject.

AFAZ Prijzen

AFAS maakt de prijzen voor Profit ERP niet bekend. Nadat u uw eisen en wensen kenbaar heeft gemaakt, zal AFAS met een offerte op maat komen. Op deze website kunnen wij dus ook niet meer informatie geven over de prijzen van Profit ERP.

Profit Small Business kost u € 39,95 per maand. Het pakket kan zowel lokaal worden geïnstalleerd, maar ook online worden gebruikt. Voor de kosten maakt niet uit hoe er wordt gewerkt AFAS Online is beschikbaar vanaf € 20,- per medewerker, per maand, inclusief applicatie-, en systeembeheer (dit is exclusief de kosten voor de software). Voor Small Business Online is dit 15,- per medewerker, per maand, inclusief applicatie-, en systeembeheer (ook dit is exclusief de kosten voor de software).