Voordelen van een ERP systeem

Het werken met een ERP systeem biedt vele voordelen. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste voordelen van ERP systemen.

Eenmalige data invoer
ERP systemen hebben als doel zoveel mogelijk bedrijfsprocessen te ondersteunen. Hierdoor hoeft belangrijke bedrijfsdata slechts één keer te worden opgeslagen. Bijvoorbeeld klantgegevens hoeven met behulp van ERP niet meer en in een CRM systeem en in een Financieel systeem te worden opgeslagen. In het ERP systeem worden klanten eenmalig ingevoerd en zowel gebruikt door de financiële afdeling als de afdeling die verantwoordelijk is voor de marketing. Beide afdelingen werken immers in dezelfde database van het ERP systeem. Eenmalige data invoer bespaart niet alleen tijd maar ook veel fouten en verhoogd daarmee de kwaliteit en betrouwbaarheid van de data. Dit belangrijke voordeel van ERP systemen zorgt ervoor dat u met één systeem uw bedrijfsprocessen kunt ondersteunen.

  • Tijd- en kosten besparing door eenmalige data invoer
  • Fout minimalisatie door eenmalige data invoer
  • Verhoging kwaliteit data

Synergie tussen verschillende afdelingsprocessen
Als alle afdelingen binnen een bedrijf vanuit één systeem werken kunnen de verschillende bedrijfsprocessen van afdelingen ook beter op elkaar worden afgestemd. Dit biedt vele voordelen voor optimalisatie van de bedrijfsprocessen. De verkoopafdeling voert bijvoorbeeld iedere dag verkooporders in. De inkoopafdeling ziet vervolgens direct in hetzelfde systeem wat de inkoopbehoefte is en kan vervolgens gebaseerd op dezelfde data inkoopbestellingen genereren. De doorlooptijd van het bedrijfsproces kan hiermee dus worden ingekort en daarmee ook de kosten worden verlaagd. De integratie tussen de financiële administratie en het verkoopproces zorgt er bijvoorbeeld voor dat zodra er verkopen plaats vinden er automatisch ook de daarbij horende financiële boekingen plaats vinden die de voorraad verlaagt en het debiteuren saldo verhoogt. De verkoop- en inkoop dagboeken worden automatisch bijgewerkt waardoor de financiële administratie real time up-to-date is.

  • Verkorting doorlooptijden bedrijfsprocessen
  • Verhoging klant tevredenheid
  • Actuele financiële administratie
  • Kostenverlaging door integratie bedrijfsprocessen

Kwaliteits verbetering door standaardisering bedrijfsprocessen
De processen in een ERP systeem zijn vaak op basis van “best practice” bedacht en ontworpen. Dit houdt in dat de bedrijfsprocessen op basis van jarenlange onderzoek zijn bedacht en op die manier in de praktijk ook door vele bedrijven wordt uitgevoerd. Door de bedrijfsprocessen met behulp van ERP uit te voeren wordt een bedrijf dus verplicht de bedrijfsprocessen op deze eenduidige manier uit te voeren. Hierdoor wordt de kwaliteit van het bedrijfsproces verhoogt en voldoet het ook nog eens aan de eventuele wettelijke eisen.

  • Gestandaardiseerde werkwijzen (op basis van eventuele wettelijk eisen)
  • Voorkomen fouten door verplichte werkwijze

Management informatie
Vrijwel ieder ERP systeem bevat standaard diverse rapportage mogelijkheden voor de belangrijkste management informatie. Door standaardisering van bedrijfsprocessen en accurate data opslag kan er vanuit het ERP systeem betrouwbare en actuele management informatie worden gehaald. Aan de hand van deze informatie kunnen belangrijke strategische beslissingen genomen worden maar ook de bedrijfsprocessen verder worden geanalyseerd en geoptimaliseerd. Een ander belangrijk voordeel van ERP systemen is dan ook een betere management informatie en meer grip op de organisatie.

  • Betrouwbare en actuelere management informatie

Basis voor supply chain integration
In de traditionele bedrijfskolom van fabrikant, distributeur, leverancier en uiteindelijke de klant kunnen met behulp van ERP systemen diverse optimalisaties plaats vinden. Zo kunnen er met behulp van EDI of XML berichten datagegevens tussen de verschillende partijen worden uitgewisseld. Artikel stamgegevens kunnen zo bijvoorbeeld worden aangemaakt door de fabrikant of distributeur en via XML automatisch worden ingelezen in het ERP systeem van de leverancier en uiteindelijk de klant.

  • Mogelijkheid integratie bedrijfsprocessen binnen bedrijfskolom